- ACC, een Europese accufabrikant, geeft aan de bouw van nieuwe fabrieken in Duitsland en Italië stil te hebben gelegd.
- Volgens de topman van ACC loopt de fabrikant aan tegen zware concurrentie uit China en een afname van de interesse voor elektrische auto’s.
- Er zou nu gekeken worden naar een andere strategie, waarbij de fabricage van goedkopere accu’s een optie is.
- Lees ook: Als Europa voor accu van elektrische auto onafhankelijk van China wil worden, gaat het om meer dan grondstoffen, stelt CEO van Franse accuproducent
Het Franse Automotive Cells Company (ACC) heeft de plannen voor uitbreiding met twee fabrieken in Duitsland en Italië tijdelijk stopgezet. Het bedrijf zou zich zorgen maken over de toenemende concurrentie uit China, in combinatie met de teruglopende vraag naar elektrische auto’s in Europa, meldt Automotive News.
ACC, dat een samenwerking is tussen autofabrikanten Stellantis, Mercedes en batterijfabrikant Saft, heeft de bouw van de fabriek in het Duitse Kaiserslautern stilgelegd. Volgens topman Yann Vincent speelt het bedrijf met plannen om de focus te verleggen. Er wordt nu gekeken of er goedkopere LFP-batterijcellen ontwikkeld en gemaakt kunnen worden, zodat er beter ingespeeld kan worden op de vraag naar goedkopere elektrische auto’s.
LFP (lithium-ijzerfosfaat) is een chemische samenstelling voor accupakketten die goedkoper is dan de veelgebruikte lithium-ion samenstelling. Dit type accu is dan ook vaak terug te vinden in goedkopere elektrische auto’s en heeft als belangrijkste nadelen dat de accu zwaarder is en minder snel op te laden.
De fabriek van ACC in Duitsland zou eigenlijk volgend jaar in gebruik genomen worden. Met de verandering van strategie staat de opening in 2025 op losse schroeven.
Met een aangepaste strategie zouden niet alleen de productiekosten omlaag gaan, maar zou er ook beter ingespeeld kunnen worden op de toenemende concurrentie uit China.
Veel Chinese autofabrikanten gebruiken goedkopere accusamenstellingen om de kosten van hun auto's te drukken en een aantrekkelijker aanbod in de Europese Unie neer te kunnen zetten.
Tegenvallende groei van vraag naar elektrische auto's gooit roet in eten
ACC stelt dat, naast de Chinese concurrentie, ook de tegenvallende vraag naar elektrische auto's de plannen voor uitbreiding in de war schopt.
Topman Carlos Tavares van mede-aandeelhouder Stellantis liet eerder al weten de industrie zich moet aanpassen aan de snelheid waarop de vraag zich ontwikkelt.
Opmerkelijk in het hele verhaal is wel dat Stellantis - dat voor 45 procent eigenaar van ACC is - een overeenkomst heeft getekend met het Chinese CATL om een volledig nieuwe accufabriek in Europa te bouwen.
Tegelijkertijd gaat langzamer dan verwachte groei van de Europese markt voor elektrische auto's ook in China niet ongemerkt voorbij. Accufabrikant Svolt heeft bijvoorbeeld aangegeven dat het de plannen voor een tweede Europese fabriek zijn geschrapt. De fabriek zou eigenlijk in het Duitse Lauchhammer gebouwd worden en naar verluidt accu's aan BMW gaan leveren.
Het ontstane gat in productie zou mogelijk opgevuld kunnen worden door een nieuwe gigafactory van het Zweedse Northvolt. Duitsland zou namelijk agressief bij de partij aan het lobbyen zijn om een tweede accufabriek in de lidstaat Mecklenburg-Vorpommern te bouwen. Northvolt is al bezig met de aanleg van een vijf miljard euro kostende gigafactory in het Duitse Heiden.